Khamis, 19 April 2012

Update Arnab 19/04/2012 -32 ekor

Stok sekarang: 8 induk + 24 ekor anak = 32 ekor

Semalam aku buat inventory untuk stok daging hidup. Sekarang ada 13 ekor yang berumur 90-109hari.

1.50kg - 1.56kg = 3 ekor
1.40kg - 1.49kg = 3 ekor
1.30kg - 1.39kg = 4 ekor
1.20kg - 1.29kg = 3 ekor

Ada 11 ekor lagi anak dari dua induk berasingan yg masing-masing 4 ekor berusia dua bulan lebih (berat 0.8kg - 1.12kg) dan 7 ekor berusia sebulan lebih (400-550gram). Semalam aku dapat panggilan dari kpg mengatakan ada org tgh carik 2 pasang anak untuk dibela. So 4 dari 7 ekor anak ini akan diletgo. Mula-mula aku nak letak RM20 seekor tp aku rasa mahal sangat untuk penternak yang baru mula mcm aku ni. So aku letak harga RM15 seekor dengan harapan selepas ini ada la pertambahan order. Buat pengetahuan, kalau jadi jual yang ni akan menjadi 1st jualan under katergori anak.


4 beradik bertarikh 31/Mac 2012 - 56hari
Hari ini sudah berumur 75 hari.

7 dwarf masa umur 30hari (30/3/2012). Comel kan
Dua gambar di atas dari bapak yang sama tp dua induk yang berpangkat ibu-anak.

Mggu lepas hari Ahad ada jugak org dari kpg bgtau nak arnab dewasa sepasang nak buat makan. Tp dia nak bela dulu. Kira dia nak beli arnab hidup la. Berdasarkan market, harga arnab hidup adalah RM35 sekilo. Disebabkan berat arnab aku bermur 3 bulan dalam lingkungan 1.5kg maka harga yang sepatutnya dijual dalam RM 52.50. Terperanjat gak aku tgk harga untuk sekor ni. Takkan aku nak jual lebih RM100 tuk dua ekor pulak kan? Sbb org yg nak beli ni adalah org kpg yg rapat ngan aku. Maka aku pun bgtau la tgk arnab dulu kalau setuju ngn harga yang aku tawarkan. Kalau nak murah tak de masalah. Boleh bawak berbincang.

Buat masa sekarang atas sebab-sebab tertentu aku sedang mengurangkan stok aku bawah 20 ekor. Dan jika permintaan sentiasa ada, aku akan mengurangkan lagi stok hingga tinggal induk 8 ekor sahaja. Aku bela arnab ni pun kerana nak timba pengalaman dalam bidang penternakan. So selama setahun setengah aku bela, sikit sebanyak aku dah paham selok belok dan kerenah makhluk yg senyap ni. Harapan aku, pernternakan aku ni boleh berkembang ke arah yang lebih baik. Bukan sahaja kat arnab, mana tau suatu hari nanti ke ayam ke, lembu ke, ikan ke. Aku tengok yang penting haiwan penternakan kita tuh happy, dah kira OK. Selain tuh, mintalah doa dari Allah supaya dijauhkan segala kesulitan.

Moga kita mendapat yang TERBAIK dari Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan