Ahad, 8 April 2012

Daging arnab hasil titik peluh sendiri..

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera...

Hari ni 2 ekor lagi arnab aku di sembelih untuk stok daging. Tp buat kali ke 5 ni aku jadikan makanan untuk family aku sendiri.. yelah takkan 4 ekor sebelum ni sembelih asyik jual kat org lain jer... bila nak merasa air tangan sendiri ye tak? Yg tukang sembelihnya tak lain tak bukan abang aku sendiri yg tempatnya berada lebih kurang 20minit perjalanan. Nak harapkan aku ni, belum lagi pandai nak mencuba.. nanti ada masa aku belajar la sendiri... dah yakin aku sembelih kat rumah aku je..

Ini lah gambar2 berat arnab kampung yg telah disembelih dan siap di siang (lapah).

Dua gambar pertama aku punya,
yg belah kanan tuh abg akunya bahagian..

Nak tunjuk gambar yg lain ada org tak sampai hati plak nak tengok sbb jenis org yg mcm ni, bila suruh komen je pasal apa tak sampai hati, dorg selalu kata MCM KUCING.. Yang pastinya binatang ni halal di makan. So pada aku takde bantahan di situ.

Bab permantauan size, berat arnab.. abang aku lagi tahu la sebab dia ternak arnab lagi dulu dari aku.. baka2 (arnab kampung) yg aku dapat pun dari dia.. Abang aku kata selama 90hari aku ternak arnab sudah mencapai berat 1.5kg adalah sesuatu yg boleh dibangga kan.. ternyata 4 ekor arnab yg aku bagi dia sembelih, semuanya berusia 90-95hari adalah dalam lingkungan berat tersebut. Bila dah siap dilapah, berat karkas yg tinggal dlm 950gram ke 1.05kg. Dan buat pengetahun harga daging segar adalah dlm RM38/kg.


Ikutkan dah setahun lebih aku menternak arnab, ini la kali pertama aku merasa sendiri hasil ternakan aku.. dan daging arnab ni aku suruh wife aku masak ringkas je - digoreng. Adalah dalam 3 ketul size standard ayam kerat 8. Bila digoreng, bau nya saja dah buat aku terangkat... belom lagi tang makan.. pergh.. mmg superb.. first rasa, aku kata mcm ayam kampung sebab ada liat-liat ayam kampung. Wife aku plak ckp rasa burung. Mmg betul pun.. dan 3 ketul tuh aku rasa tak cukup. Tp aku suh dia simpan untuk hari lain.. buat masa skrg target buat goreng jer...

mcm ayam goreng jer..
anak aku paling suka makan tang peha.. yum yum

Nanti aku cerita mcm mana aku leh terlibat ngan penternakan arnab secara back yard ni gara-gara idea yg dicetuskan oleh abang aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan