Rabu, 25 April 2012

Anak arnab mati sekor

Malam tadi aku rasa letih sangat. Aku rasa aku tido dalam pukul 10. So bila dah rasa letih, aku malas nak jenguk arnab aku kat belakang rumah. So pada malam tadi arnab aku berlapar seketika. Pagi ni dalam pukul 6:45 pagi dlm keadaan agak gelap, aku jenguk seperti biasa untuk memberikan makan. Apa yang aku lihat, suasana agak kurang menarik dengan keadaan simen dan reban basah sana sini.

Baru aku teringat semalam wife aku ada bagtahu hujan lebat melanda taman aku pada waktu petang sebelum aku tiba rumah. Dan aku pun tak tau yang ia ada effect kat belakang rumah aku. Hampir separuh kawasan belakang rumah aku basah. Dan yang tak bestnyer, aku tengok bekas kotak anak dlm sangkar yang menempatkan induk dan anak yang baru di lahirkan 3 hari lepas, terbalik secara menegak dengan keadaan bawah menghadap aku.

Bila aku pergi belek kotak tu, aku tengok anak 4 ekor semua dah takder. Terus aku geledah dan mencari sekitar reban. Perkara yang aku suspect anak-anak arnab itu akan jatuh ke longkang yang dalamnya hampir satu meter. Tapi sekejap je aku dapat jumpa anak pertama dan kedua 5 meter dari sangkar. Tempatnya di sebalik makanan yang aku tempatkan di dinding luar dapur. Pandai pulak anak ni cari tempat yang jauh dari kesejukan. Anak ke tiga aku jumpa setengah jam selepas itu. Itu pun selepas aku menyelak karung makanan. Mencari tempat panas di celah-celah guni makanan.

Anak ke-4 paling last aku jumpa 45 minit selepas anak pertama jumpa. Itu pun selepas hari mula cerah. Tapi aku jumpa dalam keadaan yang menyedihkan. Anak ke 4 sudah mati. Mati kelemasan selepas jatuh ke dalam longkang yang bergenang air hujan. Ntah aku pun tak tahu, sama ada dia jatuh sebelum hujan atau selepas hujan lebat.

Anak ke 4 yang berada di dalam longkang dan sudah tidak bernyawa
Tapi apa nak buat.. benda dah jadi. Aku tengok kotak tuh terbalik sebab mungkin ibunya terpijak tebing kotak. Atau ibunya menyelongkar bawah kotak yang menyebabkannya terbalik. Kotak tuh pun diperbuat dari plywood dan amat ringan. Kalau ringan, arnab memang suka terbalik-terbalik kan. Sebagai langkah sementara, aku masukkan mangkuk makanan yang berat ke dalam kotak anak tersebut. Kukuh sikit kotak tuh. Pas nih aku kena ikat kotak tuh jgn bagi dia bergerak. Kalau tak benda yang sama akan berulang.

Sebelum pegi keja aku suh ibu tuh masuk ke dalam kotak nyusukan anaknya. Anak arnab ni tak kisah kalau tak nyusu lebih 12 jam sebab arnab menyusukan anak dia dalam 1-2 kali sehari. Yang aku risaukan anak arnab ni akan mati sebab ia sudah berada dalam keadaan sejuk dalam tempoh masa yang lama. Harapan aku, jgn la anak ni mati. Moga dia dapat membesar dengan jayanya.

Stock sekarang dah tinggal 30ekor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan