Jumaat, 1 Jun 2012

Jual Arnab - baki 19ekor

Malam tadi aku telah menjual 3 ekor arnab yang berusia 5 bulan dengan harga RM40 sekor. Baka mix anggora dan chinchilla (2 ekor) dan mix anggora. Nak panggil anak lagi dah tak sesuai sebab usia 5 bulan memang dah elok untuk di kahwenkan terutamanya bagi arnab betina.

Permintaan pun dari seorang budak sekolah menengah yang sedang "kecewa" dengan baka anggora betina dan loop jantan belaannya yang tidak beranak-beranak hampir 2 tahun yang lepas. Pesan sepasang aku bawak 3 pasang, maka di beli 3 ekor. (1 jantan, 2 betina). Maka stock aku pun berkurang la menjadi 19 ekor dan membuatkan 1 sangkar besar hampir kosong. Ok lah tuh, aku target memang macam tu.

Pas ni aku kena fikirkan bagaimana aku nak menempatkan 5 ekor induk jika dah beranak sekali gus nanti. Buat masa sekarang, induk-induk ni berada di dalam reban kecil yang sesuai untuk 2 ekor. Agak kurang selesa jika aku masukkan kotak didik dalam reban kecil sekarang ni untuk jangka masa yang lama.

Nak tak nak aku kena tambahkan lagi reban aku yang berjumlah 11 sangkar ke suatu jumlah yang munasabah. Qty dan saiz reban yang aku ada sekarang ni adalah seperti berikut.

1. Saiz 1' x 1' x 2' = 3 unit
2. Saiz 1.5' x 1.5' x 2' = 3 unit
3. Saiz sangkar besi besar = 2 unit
4. Saiz sangkar besi kecil = 2 unit
5. Saiz 1' x 1' x 1.5' = 1 unit




Dah lama aku tak tambah jumlah reban. Dan bilakah masa aku nak tambah reban aku ek?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan