Selasa, 5 Jun 2012

Menyusun Reban Arnab

Malam tadi aku menyusun lagi reban arnab. Ini kali untuk reban baris kedua yang mengandungi 2 sangkar kecil dan 2 sangkar besar jenis ready made. Sama seperti baris reban pertama sebelum ni, aku mengalihkannya ke atas tanah atas alasan yang sama iaitu untuk memudahkan penyelenggaraan najis dan mengurangkan bau.

Jika sebelum ini ada takung najis di bawah reban, kali ni aku telah membiarkan bawah reban ini kosong. Ini beerti bila arnab berak, najis terus jatuh ke tanah dan air kencingnya di serap.

Gambar sebelum yang agak sempit untuk laluan

Gambar Selepas
Selepas di alih di bawah pokok jambu
Reban baris kedua ni aku alihkan ke suatu kawasan yang dulunya tempat pembakaran. Punya lah banyak tanah hitam yang ada kat situ hasil daripada pembakaran bahan-bahan pertanian domestik (daun, ranting), tahi arnab, kotak dan macam-macam benda lagi. Aku rasa dalam 60kg aku dapat tanah hitam ni. Elok buat tanam pokok kontan ni. Buat sementara aku simpan dulu tanah hitam ni sampai la bini aku balik nanti.

Dan persoalan aku sebelum ni, bila aku nak buat reban baru?. Dan aku berkira-kira untuk menyusun semula induk-induk ke reban yang sedia ada sebelum dorang start beranak. Paling awak 15hb/July ni iaitu 2 minggu lagi.. Aku pun dah start meraba-raba perut induk yang aku dah kahwinkan. Rasa macam dah ada je.. hehe.. RM.. RM...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan