Selasa, 26 Jun 2012

Anak Arnab 2nd Batch Tak Menjadi

Ini adalah pengalaman kali kedua aku menghasilkan batch anak untuk kali kedua.

Ikutkan dalam minggu ini dah bertimbun-timbun aku dapat anak arnab tapi yang mengecewakan aku, dari 7 ekor induk yang telah aku kahwinkan pada sebulan yang lepas, sekor anak pun tak dapat. Di mulakan dengan jangkaan tarikh beranak pada 17/June sehinggah 24/June, sehingga hari ini 27/June pagi masih tiada perkabaran yang dijangkakan.

Bermula dengan ibu pertama bunting palsu, di ikuti dengan ibu kedua dan ketiga. Semua nya mencabut bulu perut pada pertengahan tempoh bunting. Apabila tiba masa sebulan tiada pula anaknya. Dan bila di kahwinkan semula, semua induk mahu sahaja. Maknanya sebelum nmemang sah si jantan menembak kosong. Atau mungkin juga kesilapan dari aku sendiri.

  1. Jika di batch pertama sebelum ni aku cukup lengkap dengan segala catatan semasa aku mengahwinkan induk-induk tersebut tapi untuk kali ini, batch kedua, aku tiada membuat sebarang rekod di buku. Kalau ada pun aku hanya menampal memo kertas kecik di setiap reban. Pun begitu bila hujan lebat, habis hancur semua memo.
  2. Kali ini aku mengharapkan pada bapak jantan yang tinggal seekor sahaja. Sebelum ni si jantan sekor ni di bantu oleh Naib Penjantan Putih yang telah mati beberapa bulan lalu. Mungkin Jantan tunggal ni letih sebab ramai sangat aku kahwinkan so jumlah benih yang di hasilkan agak berkurang. Ikutkan jumlah induk yang paling afdal adalah 5 ekor bagi seekor jantan. Aku bagi 7 ekor. Mana tak terlayan.
  3. Mungkin juga pertengahan tahun bukan la musim untuk arnab beranak. Cuaca yang sentiasa panas membuatkan jantan kurang subur.
Maka untuk itu, aku telah menyediakan 7 ekor penjantan baru dari anak 1st batch yang 30ekor. Sekarang tinggal 8 ekor. Sekor lagi betina sudah pun aku buat test dengan mengahwinkan dengan bapak dan penjantan-penjantan yang baru naik.

Aku sudah pun mengahwinkan semula semua induk tapi aku tak menggunakan bapak jantan tuh terlalu kerap. Aku sudah hadkan 2 hari sekali je dia kawin. Tapi aku masih tidak merekodkan data. OK selepas ni aku rekodkan semula, dan buat anlysis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan