Rabu, 6 Jun 2012

Takung Didik Arnab

Kali ni aku nak cerita pasal bekas arnab beranak atau lebih dikenali sebagai Takung Didik.

Malam tadi aku meluangkan masa untuk menambahkan takung didik lagi 2 bijik. Kali ni aku buat untuk sangkar yang bersaiz 1' x 1' x 2' bermakna memang takung didik ni kecik. Cukup-cukup untuk induk ni beranak. Tak boleh baring-baring dalam takung didik ni.

Seperti biasa bahan-bahan yang aku perlukan ialah, plywood, stapler-gun, dan kayu kecik selain gergaji untuk potong kayu dan plywood tu. Senang je buat benda ni, cuma kita perlu kreatif sikit. Kayu dan plywood tuh pun aku dapat dari kawasan perindustrian bukit rambai yang memang terkenal dengan industri pembuatan produk kayu kayan.

Sebelum ni aku ada 5 induk bermakna aku ada 5 takung didik; 1 saiz besar, 3 saiz sederhana dan 1 saiz kecil yang menjadi contoh untuk aku buat 2 yang baru. Aku tambah lagi 2 sebab induk aku dah bertambah lagi 1 dan 1 lagi sebagai backup sebab ada takung didik lama yang tak elok untuk digunakan lagi.
Bawah ni aku tunjukkan cara-cara aku yang kreatif dalam menghasilkan takung didik buatan sendiri.

1. Bahan-bahannya plywood lebar 5", kayu kecik lebar 1" dan gun stapler
2. Keratkan plywood sepanjang 11" x 3pcs, 8" x 2pcs dan kayu kecik panjang 2" x 4pcs
3. Staplerkan kayu kecik di hujung plywood x 4 penjuru
4. Staplerkan kayu kecik di plywood lagi satu untuk membentuk sudut
5. Teruskan stapler keempat penjuru hingga mewujudkan sebuah segi empat tepat
6. Terbalikkan dan tutup bawah dengan plywood @ kayu

7. Dah siap sebuah takung didik yang besaiz 11"x 8"x 5"
Aku dah siapkan 3 bijik. Semua dah dimasukkan kedalam sangkar. Nampaknya induk pun selesa duduk dalam takung ni.

3 takung didik baru yang dimasukkan kedalam reban masing-masing.
Terus induk-induk ni duduk dalam konon nak amik feeling nak beranak.
Takung didik ni elok di letakkan minggu ke 3 atau seminggu sebelum dia beranak untuk dia membiasakan lepak dalam takung ni. Lagi satu nak mengelakkan takung didik jahanam sebelum tiba masanya. Maklumla, induk bunting nak beranak memang kuat mengais dan menggigit. Tiap-tiap malam ada je bunyi dorang bertukang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan