Rabu, 6 Jun 2012

Perancangan Menambah Sangkar

Selepas sedikit pemantauan, aku merancang nak manambahkan sangkar yang bersaiz 1' x 1' x 2' sahaja. Reban-reban ni sesuai untuk induk seekor. Walaupun kecil, bila induk dah beranak masih ok lagi sebab anak dalam takung didik, tp bila agak2 dah sebulan dan anak dah mula keluar dari takung, baru aku pindahkan ke reban yang besar.

Jika sebelum ni aku menempatkan induk dan anak berusia sebulan lebih ke reban yang besar 1.5x1.5x2 sehingga 2bulan iaitu tempoh cerai susu, tp kali ni aku merancang untuk menempatkan semua anak berusia 2 bulan lebih ke sebuah reban yang bakal aku bina. Panjang berapa tak tahu lagi tp ketinggaan dan lebar aku ku letak ikut standard 2' lebar x 1' tinggi. Ini semua berdasarkan pemerhatian aku dalam kes-kes sebelum ni.

Saiz 1.5x1.5x2 adalah terlalu tinggi kerana terdapat ruang yang luas bila arnab berada di bawah. Sampaikan aku boleh buat 2 tingkat untuk menampung kapasiti. Tp yang tak bagusnya bila aku buat 2 tingkat, arnab kat atas akan berak dan kena arnab di bawah. Untuk arnab yang berbulu pendek boleh lagi la.. tapi kalu jenis berbulu panjang (anggora), silap haribulan, bulu dia yang halus dan meremang tuh boleh jadik hancur luluh bila terkena bahan kumbahan dari arnab di atas.

Tengok je la contoh di bawah.

Reban 2 tingkat. Yang bawah tu bulunya hancus.

Reban setingkat. Penghuninya cantik-cantik tp ruang atas teramat luas
 So pas ni takde lagi reban 2 tingkat satu sangkar ye. Semua single storey je.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan