Ahad, 10 Jun 2012

Bunting Palsu

Sekarang induk-induk sedang sibuk mengambil feeling untuk beranak. Sibuk mengais-ngais membuat sarang. Kalau atas tanah, memang gerenti kaisan itu akan menjadi lubang yang amat dalam. Dan sesuailah habitat arnab yang sememangnya beranak dalam tanah.

Semalam aku tengok induk yang paling besar dalam jagaan aku yang berwarna perang sudah mencabut bulunya. Aku tengok tarikh due nya jauh lagi, lebih kurang lagi 2 minggu. Mengikut pengalaman dan pembacaan aku, ini di namakan bunting palsu di mana, induk yang sudah dikahwinkan menunjukkan ciri-ciri awal untuk beranak tetapi tak beranak disebabkan usia bunting yang belum genap 31hari. Orang kata arnab ni menggatallah. 


Induk yang menggatal cabut bulu sebelum tiba masanya.

Orang kata arnab ni tak bunting, dan patut di kahwinkan semula. Tapi pada aku, aku biarkan dulu sampai duenya, kalau tak beranak jugak baru aku kahwinkan. Kadang-kadang dalam keadaan macam ni arnab ada stress sikit. Yelah, yang lain dok mengais-ngais, maka dia sendiri pun terasa tempias untuk beranak walaupun dia tak bunting.

Sehingga takat ni, aku tengok semua induk sihat-sihat. Induk yang bunting, akan kurang makan sebab dok sibuk memikirkan dan sibuk nak buat sarang. Kita sebagai penjaga yang prihatin, kena la support induk-induk ni. Takkan tau nak untung je kan. Bagi la sediki sokongan moral kat induk-induk ni seperti membelai-belai supaya dorang tak stress. Di samping tuh kita bagila daun-daun kering ke dalam kotak didik dia untuk dia senang duduk dalam tuh. Tak payah la dia dok mengais-ngais besi BRC tu sampai tercabut.

Walaupun cuaca sekarang agak panas tapi semalam ada sedikit hujan. Hopefully tak hujan selalu sebab bila masa beranak nanti tak la anak-anak arnab ni kesejukan. Sampai sekarang aku tak dapat rasa apa-apa ketulan berupa bentuk anak arnab di perut induk-induk ni. Maybe awal lagi kot walaupun due yang terdekat lagi seminggu lagi.

Tak sabar rasanya nak menunggu masa yang akan tiba. Kalau dulu sekali turun nak dekat 20ekor dalam masa sebulan untuk 4 ekor induk yang beranak, kali ni aku target 30 ekor dengan pertambahan induk lagi 2 ekor. Jumlah semua 6 ekor. Lagi sekor yang last tak maw kawin aku dah biarkan dia ngan jantan selama sebulan. Miang nak kawin tak sampai-sampai, itu la yang aku akan buat. Lagi pun batch last.

Seminggu lagi, 16hb/June.. kita tunggu je, jadi ke tak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan