Jumaat, 13 Julai 2012

Bil Eletrik PERCUMA Part II

2 bulan lepas aku telah menceritakan cara-cara untuk mendapatkan perkhidmatan bil elektrik percuma dari kerajaan malaysia (klik sini). Dan selepas dua bulan, ini lah hasilnya;



Aku telah berjaya mendapatkan pekhidmatan ini secara PERCUMA! Mari kita lihat kronologi selepas aku membuat langkah-langkah penjimatan ni.

Usaha ni telah dimulakan pada pertengahan bulan April 2012. So untuk bil yang aku dapat pada bulan May 2012, aku tak berjaya melepasi bil bawah RM20 sebulan kegunaan bagi mendapatkan perkhidmatan percuma. Then aku tunggu bulan June'12. Aku sedikit kecewa kerana bil pada bulan itu adalah dalam anggaran iaitu dia mengira purata pada bulan yang sebelum nya. Jadi aku telah di charge sebanyak RM 23.54.

Tapi tak mengapa. Untuk mendapatkan bacaan yang betul aku kena kena tunggu bulan July iaitu bulan ni punya bil. Dan pada bil bertarikh 9hb/July, untuk 66 hari aku telah mengunakan elektrik sebanyak RM40.55. Aku telah diberi percuma.

Mari kita kira secara pengiraan nya secara detail.

RM20 untuk 30 hari. Kalau 60 hari (2bulan) maka RM 20 x 30hari x 2 bulan = RM 40. Kalau 66 hari, chargenya RM40 x 60/66 hari = RM 44. Dan jumlah RM 40.55 masih di bawah kadar yang di tetapkan. Itu sebab dia bagi PERCUMA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan