Rabu, 11 Julai 2012

Android 4.0 untuk Anak Aku

Assalamualaikum,

Aku ada tengok anak buah aku umur baru 3-4 tahun dah diperkenalkan dengan I-pad. Pada pandangan peribadi aku, I-pad ni bagus untuk perkembangan kanak-kanak. So aku ada niatkan pada diri aku untuk membelikan gadget untuk anak aku berupa ala-ala i-Pad (PC Tablet).

So pada 29hb/Jun yang lepas, MITC ada buat PC Expo. So aku pergila ronda-ronda, dengan harapan akan terjumpalah dengan PC Tablet yang murah-murah. So aku pun terpandang satu PC Tablet yang menggunakan Android. Jadi aku pun pergi usha. Dalam 4 kedai aku pergi semua harga adalah sama.







Spesifikasinya; Touch Capactive Screen, 512MB, Internal Memory 4GB, Skrin 7inci, Wifi dan menggunakan OS Android yang terbaru, Android 4.0.3 atau dikenali sebagai Ice Cream Sandwhich.
Memang canggih. Dengan harga RM299, Made in Taiwan, harganya memang berbaloi. So aku pun sambar la sebiji. Aku beli sekali mem card micro SD berharga RM27 berkapasiti 16GB. Murah lagi.

Aku balik rumah, aku balutkan kotak PC Tablet tuh, kononnya hadiah untuk anak aku la. Malam tu jugak aku balik ke rumah mak mertua aku. Aku hadiahkan anak aku PC Tablet. Dia suka, wife aku pun suka. Yang tak bagusnya bateri Tablet ni bertahan selama satu jam je. Kejap-kejap kena charge. Takpe la, janji anak aku puas main.

Tapi 4 hari selepas tuh, pada hari Rabu aku dapat sms dari wife aku mengatakan Tablet tuh dah rosak. Aku tak terperanjat. Mungkin mulut aku cabul. Masa aku beli Tablet tuh aku ada kata kat salesperson tuh memang barang ni beli untuk dijahanamkan oleh anak aku yang berumur 2 tahun.

Minggu lepas aku balik, aku ada tengok apa kerosakannya. Skrin retak, touchscreen nya dah tak function. Tapi bole on lagi. So masa aku balik melaka aku bawak skali tablet ni. Esok nya aku g anta kat kedai di Plaza Hang Tuah.

Harga yang kedai boleh dapat RM150 untuk touchscreen tuh. Wow! Harga tablet RM299, skrin je dah lebih separuh. Apa barang. So aku mintak tokey tuh carikan lagi murah. Dia suh bagi masa untuk carikan harga bawah dari RM100. So aku tinggalkan la barang tuh kat kedai untuk dia cari sparepart yang murah.

Next countermeasure, aku kena belikan hard cover untuk tablet ni. Supaya dia tak mudah pecah. Aku dengar cerita dari mak mertua aku, anak aku ada main atas tilam. Maybe dia terpijak tablet tu, tu yang membuatkan skrin dia senang retak. Wallahuallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan