Selasa, 22 Januari 2013

Sony Xperia Sola review yang tak OK



Ari ini dah genap sebulan aku pakai Xperia Sola aku yang dibeli pada 22nd Dec tahun lepas . Antara kelemahan ketara handphone aku ni (nak kutuk la ni),

Semasa pakai v2.3 (Gingerbread).
1. Wifi tak boleh connect, selalu ada error 491 yang bangang nak mampos. Puas aku search internet untuk selesaikan masalah ni, last-last error ni solve bila upgrade ke ICS. Antara punca, mungkin wifi line tak kuat menyebabkan v2.3 tak dapat terima data dengan baik, bila aku pakai direct broadband boleh pulak.

2. Tidak banyak free program dari Play Store berbanding ICS.

Selepas upgrade ke v4.0 (Ice Cream Sandwich)
1. Sola selalu hang, program tak stable sehingga menyebabkan aku terpaksa menekan butang power + vol up selama 10 sec untuk off kan handphone. Sola tidak mempunyai bateri yang mesra alam dimana pengguna tidak dapat mencabut baterinya untuk offkan handphone.

2. Bateri kurang power, dengan kapasiti 1,320mAH tak banyak yang kita boleh lakukan selama 4 jam menggunakan wifi dan melayari internet. Charger USB sentiasa kena standby.

3. Skrin selalu tak on bila butang power ditekan, kena tekan banyak kali sampai jari naik lebam baru skrin dah on. Itupun aku terpaksa membuat restart/on-off setiap kali aku bengang bila aku pakai handphone ni. Restart/on-off lagi laju dari menunggu skrin nak on.

4. Bila skrin tak on, maka bila dalam panggilan masuk, memang tak tau siapa yang telepon. Dah la butang angkat call takde (tak nampak), jadi terkial-kial la bila nak menjawab panggilan yang tentu nya tak boleh jawab bila skrin off. Bangang!


Antara sebab masalah ini berlaku, Sola dikeluarkan dengan version 2.3 Gingerbread. Ia tidak stabil bila di upgrade ke ICS. Mcm kereta baru tapi enjin lama la... So, kalau nak beli handphone tu lebih baik beli yang dah ada software yang terkini. Jgn nak mengatal-gatal upgrade version yang terlalu tinggi untuk handphone versi lama.

Secara keseluruhannya, pendapat aku tentang ICS memang OK bila ia kena pada gadgetnya.. boleh la aku amik Sola J lepas ni.. kekekeh.. 

8 ulasan:

  1. yeke..baru je nak beli SOLA ni.. tak jadi lah.patut la orang cakap byk mslh aja.. better amik Xperia Go aja.. barang baru masuk pasaran.. baru la jugak...

    BalasPadam
  2. Maaf... Masalah saya dah setel.. rupanya segala masalah saya berpunca dari menggunakan memori kad yang rosak. Ini juga menyebabkan penggunaan bateri yang terlalu tinggi...

    Sekarang pulak saya seronok pakai sola di samping Xperia J yang baru juga di beli.

    BalasPadam
  3. sy ada mslah sony sola tidak boleh on power disebabkan bateri tidak boleh buka kcew gila

    BalasPadam
  4. sy sngat kcewa sony tidak boleh buka bateri klau anda smua ingin puas hati beli sony ericsson sngat bgus terbaik boleh kngsi tak mcm mna ingin hdup kan power on balik sony sola ada mslah bnyak kali sy tekan2 on sola tidak dpat balas on power pda hal sy bateri sony sola sy penuh tak ada bateri yg hbis....hrap anda brkngsi mslah sma sy.. trima ksih

    BalasPadam
  5. Ya saya pun mengalami masalah sony sola saya tak boleh on.. Tetiba mati lepas tu tak boleh nak on. Nak godak2 belakang hp nak buka bateri tak pandai. Kenapa la jadi macam, baru 7 bulan pakai..

    BalasPadam
  6. Masalah bateri x boleh on/off ada penyelesaiannya bg hp yg x boleh cabut bateri.. tekan button power beserta butang volume up dalam masa 10 saat. Hp anda akan restart.. selamat mencuba...

    BalasPadam
  7. sony mmg x bgus da mati tetibe nk on kene tggu bateri habis ble cas bru blh on...sony skrg x mcm dlu

    BalasPadam
  8. macam mana kalau hp selalu off sedangkan masih ad lagi bateri..mohon perjelasan

    BalasPadam