Rabu, 21 November 2012

Bil Elektrik PERCUMA Part III

Ini adalah sambungan dari post sebelum ni di Bil Elektrik PERCUMA Part II

Disebabkan bil elektrik aku sudah dapat free, tapi dalam jumlah yang kurang memberangsangkan (kurang 7.8% je dari kuota percuma), ditambah pula aku dapat bil pasa masa aku "bujang", maka aku terpaksa membuat langkah seterusnya iaitu dengan mengawal jumlah penggunaan api/lampu kat rumah aku. Ini untuk melebarkan lagi margin dari kuota yang ditetapkan supaya sebarang perubahan yang besar tidak la membuatkan aku terpaksa juga membayar bil bulanan.

Ini adalah hasil dari kaji selidik yang telah dijalankan di rumah aku.


Sebelum improvement

Jumlah lampu kalimantang panjang (36W) berdasarkan kedudukan dan penggunaan (jam)
1. Hall - 4jam
2. Bilik utama - 4jam
3. Bilik kedua - jarang bukak
4. Bilik ketiga - 1jam
5. Bilik Air 1 - 1jam
6. Dapur -  4jam
7. Belakang - 2jam (lama gila aku lepak kat belakang)
8. Depan - bukak setahun sekali kot
Total jam = 16jam sehari.
Total Watt jam = 16jam x 36W = 576Wj sehari.

Lampu kalimantang pendek = 18W
9. Bilik Air 2  - jarang bukak

Lampu tornado = 18W
10. Hall 2 - 7jam
Total Watt jam = 7jam x 18W = 126Wj sehari.

Jumlah keseluruhan 576 + 126 = 702Wj.
Maka kos dalam sebulan; 702Wj / 1000 x RM 0.218 x 30hari = RM 4.59

Rupanya punya la banyak lampu kat rumah aku ni. Belum lagi tambah kalau terminal kat rumah tuh semuanya complete. Huhu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan