Rabu, 5 Disember 2012

Sony Xperia Miro

Dah lama aku tak amik port dalam bab handphone. Kalau dulu masa bujang aku dok asyik tukar je handphone aku macam tukar baju dengan mengejar segala teknologi handphone terkini yang berbudget RM1,500 ke bawah dan berjenama nokia sahaja. Tapi selepas berumahtangga, kegilaan aku ini berkurang dan terus hilang.
 
Selepas beberapa ketika aku setia menggunakan satu handphone dalam jangka masa yang lama hampir 2 tahun, itupun apabila handphone dah kong baru aku tukar ke model baru yang lebih menang memakai. Sekarang sudah timbul perbagai teknologi terbaru. Paling terbaru aku baru mengetahui ada handphone yang boleh menjadi wi-fi spot sendiri. Canggih. Tak payah menggunakan kabel usb atau bluetooth untuk connect ke laptop.
 
Jadi sempena dengan bulan bonus ini, aku ada usha handphone terbaru dan berkira-kira untuk menukar handphone sekarang ni. Tapi tak la sampai RM1,500 macam bujang-bujang dulu. Aku budget dalam RM500. Mempunyai camera autofokus 5MP adalah cukup memadai bagi aku yang suka menangkap gambar untuk blog dan video anak-anak untuk tatapan akan datang.
 
Jadi aku dah putuskan untuk mengambil Sony Xerpia Miro yang berharga sekitar RM550. Specnya seperti yang aku dapat GSMArena di bawah;
 
  • Quad-band GSM/GPRS/EDGE and dual-band UMTS support
  • 7.2 Mbps HSDPA and 5.76 Mbps HSUPA
  • 3.5" 16M-color LED-backlit LCD capacitive touchscreen of HVGA resolution (320 x 480 pixels) at around 165 ppi
  • Android OS v4.0 Ice Cream Sandwich
  • 800 MHz Cortex-A5 CPU, Adreno 200 GPU, Qualcomm MSM7225A chipset
  • 512 MB of RAM
  • 4GB of inbuilt storage (2.2GB user available)
  • microSD slot (32GB supported)
  • 5 MP autofocus camera, single LED flashlight, geotagging, smile detection, touch focus
  • VGA video @ 30fps
  • Secondary VGA front-facing camera
  • Wi-Fi b/g/n, Wi-Fi hotspot
  • GPS with A-GPS
  • Accelerometer and proximity sensor
  • Standard 3.5 mm audio jack
  • Stereo FM radio with RDS
  • microUSB port (charging) and stereo Bluetooth v2.1
  • 1500 mAh Li-Ion battery
 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan